Budowa samochodu

Tylna belka, zawieszenie zależne, czy niezależne? Wady i zalety różnych typów tylnego zawieszenia w samochodach

 

Układ zawieszenia to jeden z najbardziej skomplikowanych mechanizmów, gdzie wiele elementów jest ze sobą połączonych. We współczesnych samochodach stosuje się różne rodzaje zawieszeń, jednak wśród najbardziej popularnych wymienić można tylną belkę, zawieszenie zależne i niezależne. Czym się one wyróżniają i jakie są ich wady i zalety?


 

 

Czym jest zawieszenie w samochodzie i jakie są jego funkcje?

Mówiąc ogólnie, przez zawieszenie rozumie się szereg elementów, które łączą koła z resztą samochodu. Jest to część podwozia, do którego zalicza się części prowadzące koło, elementy resorujące i elementy tłumiące. Główny podział układu obejmuje zawieszenie zależne, niezależne i pół-zależne. Wśród najważniejszych funkcji tego mechanizmu wymienić można utrzymywanie pojazdu na określonej wysokości ponad jezdnią, zwiększenie przyczepności, stateczności i sterowności, a także zapewnienie komfortu jazdy poprzez ograniczenie wstrząsów.

 

Zawieszenia pół-zależne – jak jest zbudowana tylna belka?

Do najbardziej znanych zawieszeń pół-zależnych należy tylna belka skrętna. Występuje ona najczęściej w małych, miejskich samochodach marki Peugeot, Citroen, Renault i innych. Wyróżnia się prostą konstrukcją i niską ceną. Ponadto, nie zajmuje wiele miejsca w samochodzie, dzięki czemu bagażniki mają dosyć dużą ładowność. Ten rodzaj zawieszenia zbudowany jest z dwóch wahaczy wleczonych połączonych sztywną belką o otwartym przekroju. Oprócz tego, w konstrukcji znaleźć można także poprzecznicę, łożyska igiełkowe, drążki skrętne, uszczelniacze oraz czopy. Konkretne osadzenie tych części może być uzależnione od danego modelu samochodu.

 

Zalety i wady tylnej belki skrętnej

Wśród zalet najczęściej podaje się argument, że tylna belka jest konstrukcją prostą i przede wszystkim tanią. To dobra wiadomość dla tych, którzy są właścicielami francuskich modeli samochodów i muszą liczyć się z tym, że regeneracja tylnej belki prędzej czy później będzie nieunikniona. Ponadto, ten rodzaj zawieszenia nie zajmuje dużo miejsca, dzięki czemu nasze auto zyskuje na głębokim, pojemnym bagażniku.

 

Niestety, tylna belka jest podatna na odkształcenia, które głównie powstają przez działanie sił skrętnych. Wielu specjalistów twierdzi, że ten typ układu zawieszenia nie jest po prostu przystosowany do jazdy po polskich drogach, przez co trzeba dokonywać regeneracji lub wymiany tylnej belki. Ponadto, przyczynia się do tego codzienna eksploatacja pojazdu, a nawet złe warunki atmosferyczne, takie jak ulewy czy śnieg.

 

Kiedy wykonać regenerację tylnej belki?

Jest kilka objawów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę jeżdżąc samochodem z zawieszeniem pół-zależnym. Przede wszystkim uszkodzeniom ulega łożysko. Według mechaników, powinno się je sprawdzać lub w ogóle wymieniać po przejechaniu ok. 60 000 km. Tak naprawdę, na początku bardzo trudno ocenić, że zaczynają się problemy z tylną belką. Można sprawdzić, czy zauważalny jest luz w kołach, ale musi to zrobić osoba, która się na tym zna. Oprócz tego, dochodzi do pojawienia się skrzypienia i trudności w prowadzeniu samochodu. Głównie to te objawy zmuszają kierowców do udania się do wyspecjalizowanego serwisu. Osoby, które jeżdżą pojazdami z tylną belką powinny regularnie kontrolować stan zawieszenia i dokonywać jego regeneracji lub naprawy. Zignorowanie tego problemu i jazda z uszkodzonym układem zawieszenia może być zwyczajnie niebezpieczna i doprowadzić do wypadku.

 

Zawieszenie niezależne – plusy i minusy

Niezależny układ zawieszenia to mechanizm, w którym ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło. Każde z nich porusza się niezależnie od pozostałych. Tak jest w przypadku zawieszenia zwanego Kolumną MacPhersona. W tym konkretnym układzie amortyzator pełni jednocześnie funkcję elementu tłumiącego i prowadzącego. Jego budowa jest bardzo zwarta i zajmuje niewiele miejsca w samochodzie, co jest niewątpliwą zaletą, ponieważ zyskujemy przestrzeń na większy bagażnik. Oprócz tego, układ ten jest bardzo lekki i niskie są koszty produkcji mechanizmu. Oczywiście, są również minusy takiego rozwiązania. Eksperci wymieniają wśród nich przenoszenie części drgań na karoserię, czy dochodzenie do tarcia w gnieździe tłoczyska.

 

Wady i zalety zależnego układu zawieszenia

Zawieszenia zależne charakteryzują się specyficzną budową. Koła są ze sobą sztywno połączone i ruch jednego z nich wpływa na drugie. Taka konstrukcja wiąże się z większymi gabarytami mechanizmu, co nie jest bez wpływu na samochód. Można wręcz powiedzieć, że zawieszenie zależne zwyczajnie zabiera miejsce na pojemny bagażnik. Z tego względu układ ten częściej jest spotykany w samochodach terenowych i SUV-ach, które mają większą przestrzeń. Zawieszenie zależne ma jednak też zalety. Wśród nich wymienia się głównie stateczniejszą kinematykę zawieszenia oraz zmniejszenie mas nieresorowanych w samochodzie.