Logo Peugeota

Tylna belka skrętna: jak działa, dlaczego się psuje?

Francuskie samochody słyną z delikatnego, podatnego na uszkodzenia zawieszenia. Sprawcą tych problemów jest tylna belka skrętna, której stan zużycia należy na bieżąco kontrolować. A gdy się tego zaniecha, auto może wymagać poważnych napraw. Dlatego dowiedz się, co to jest tylna belka, jak działa i czym grozi lekceważenie objawów jej zużycia.

 

 

Co to jest tylna belka skrętna?

Tylna belka skrętna to rodzaj zawieszenia połzależnego opartego na prostej konstrukcji, w której sztywna belka łączy obydwa koła. Ze względu na małe gabaryty oraz układ, pozwala na montaż dużego bagażnika, dlatego najczęściej stosowana jest w małych, kompaktowych pojazdach lub w tych samochodów, gdzie istotną kwestię stanowi duża powierzchnia bagażnika.

Tylna belka zbudowana jest z poprzecznicy, wahaczy, łożysk igiełkowych, drążków skrętnych, czopów oraz uszczelniaczy. Sposób ich osadzenia zależy od modelu samochodów, w którym zawieszenie jest montowane. Jednak bez względu na typ pojazdu, ten rodzaj zawieszenia jest stosunkowo prosty w montażu oraz demontażu.

 

Jak działa tylna belka?

W tylnej belce na każdym wahaczu montowany jest jeden drążek skrętny oraz jeden stabilizujący. Drążki skrętne dodatkowo umożliwiają regulację wysokości pojazdu, co ma znaczący wpływ na komfort prowadzenia auta.

Tylna belka nie znajduje się w osi kół samochodu, tylko mocowana jest za pomogą elastycznych przegubów do nadwozia. Jej główną cechą jest podatność na skręcanie drążka, co jednocześnie tłumi drgania. Natomiast drążki stabilizujące zapobiegają nadmiernym przechyłom bocznym nadwozia w czasie zakrętów oraz zmniejszają kołysanie samochodu.

 

Belka skrętna – w jakich samochodach?

Zawieszenie w postaci tylnej belki skrętnej montowane jest przede wszystkim we francuskich samochodach takich marek jak Renault, Peugeot oraz Citroen. Właściciele tych pojazdów muszę być przygotowani na regenerację tylnej belki w Peugeot 206, naprawę belki w Berlingo czy wymianę tylnej belki w Renault Kangoo.

Inne modele, w których montowana jest belka skrętna, to: Peugeot 106, Peugeot 206, Peugeot 306, Peugeot Parner, Citroen Saxo, Citroen Xsara, Citroen Xsara Picasso, Citroen C5, Citroen Berlingo, Renault Megane, Renault Scenic, Renault Laguna oraz Renault Kangoo.

 

Jakie są objawy zużycia tylnej belki?

Niestety, początkowe objawy zużycia tylnej belki nie są zauważalne dla kierowców. W pierwszej kolejności uszkodzeniu ulega łożysko, które, jak twierdzą specjaliści, powinno się profilaktycznie wymieniać co ok. 60 000 tys. km. A jak poznać, że czas na kontrolę w warsztacie diagnostycznym? Tak naprawdę, dopóki łożyska nie zaczną oddziaływać na sworznie wahaczy, powodując ich szybkie niszczenie, jedynym sposobem na diagnozę jest sprawdzenie luzu w kołach po umieszczeniu pojazdu na podnośnikach.

Natomiast gdy dojdzie do zużycia wahaczy, kierowca może zaobserwować skrzypienie tylnego zawieszenia oraz trudności w prowadzeniu pojazdu. Wtedy konieczna może już być regeneracja lub naprawa tylnej belki. Dlatego tak istotną kwestią jest regularna wizyta w serwisie tylnej belki.

 

Ile kosztuje regeneracja tylnej belki?

Koszt regeneracji tylnej belki jest zależny od marki i modelu samochodu oraz stopnia uszkodzenia zawieszenia. Polega na wymianie podstawowych elementów, takich jak łożyska, czopy i uszczelniacze oraz regeneracji pozostałych części (usunięcie śladów korozji czy pomalowanie belki). Po regeneracji tylna belka skrętna powinna odzyskać początkowe właściwości techniczne.

Przykładowy koszt regeneracji tylnej belki w poszczególnych modelach aut wynosi:

  • regeneracja belki Citroen Berlingo: 600-1000 zł;
  • regeneracja belki Kangoo: 500-800 zł;
  • regeneracja belki Peugeot 206: 500-900 zł;
  • regeneracja belki Peugeot Partner: 600-1000 zł.

Jeśli jednak kierowcy pamiętają o profilaktycznej wymianie łożysk oraz drobnych części, które szybko ulegają zużyciu, koszty te zmniejszają się.

 

Czy można jeździć z uszkodzoną tylną belką?

Zawieszenie nie ulega uszkodzeniu z dnia na dzień, dlatego wielu kierowców często nieświadomie jeździ wiele kilometrów z niesprawną tylną belką. Może to jednak skutkować groźnymi w skutkach wypadkami, które są spowodowane utratą kontroli nad pojazdem – najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy geometria zawieszenia się rozregulowuje.

W szczególności należy zadbać o naprawę tylnej belki w Citroen Berlingo czy Peugeot Partner lub w innych samochodach dostawczych francuskich marek, gdzie występuje duże obciążenie w tylnej części skrzyni ładunkowej, znajdującej się nad zawieszeniem tylnym.

 

Dlaczego tylna belka skrętna się psuje?

Oprócz oczywistych powodów, takich jak codzienne eksploatacja pojazdu oraz nadmierne obciążenie samochodu, należy wymienić warunki atmosferyczne panujące w Polsce. W wielu przypadkach tylna belka skrętna psuje się w wyniku korozji, która powstaje pod wpływem wody.

Pod wpływem puchnięcia korozji zacieraniu ulega system ułożyskowania, co znacząco przyśpiesza uszkodzenie belek. Dlatego w Polsce zawieszenia zużywa się ok. 40% szybciej, niż w takich krajach jak Francja lub Hiszpania.

 

Jeśli posiadasz jeden z wymienionych samochodów, musisz pamiętać o regularnej kontroli stanu zawieszenia. Tylko dzięki temu unikniesz kosztownych napraw związanych z wymianą tylnej belki oraz poprawisz komfort i bezpieczeństwo jazdy.