Peugeot-206-IMG_1876

Naprawa tylnej belki w Peugeot 206 – na czym polega, jaki koszt, czy warto kupować zestaw naprawczy?

 

W bogatej ofercie samochodów marki Peugeot każdy użytkownik może znaleźć coś dla siebie.  Model Peugeot 206  stał się w Polsce niezwykle popularny i choć dobrze sprawdza się na drodze, posiada zawieszenie, które  co jakiś czas wymaga naprawy lub regeneracji. Jako warsztat specjalizujący się w regeneracji tylnych belek we francuskich samochodach odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące procesu naprawy.

 

Jak działa tylna belka?

Tylna belka, podobnie jak w przypadku innych rodzajów zawieszenia składa się z elementów resorujących, łacząco-prowadzących oraz pełniących rolę amortyzatorów. Na tle pozostałych, wyróżnia się budową, pozwalająca naj jej kompletne rozłożenie, co z kolei umożliwia regenerację poszczególnych elementów. W samochodach marek Peugeot, Renault oraz Citroen rozróżniamy dwa rodzaje belek, tj rurową i trapezową.

Elementem resorującym w belce są drążki skrętne, mające wpływ na komfort podróży oraz bezpieczeństwo. Są one złożone z pręta bądź rury, zwieńczonej po obu stronach wieloklinem, umieszczonym odpowiednio we wsporniku poprzecznicy oraz w wahaczu. Drążek stabilizujący pełni funkcję ogranicznika pojazdu przed pochylaniem się, czy kołysaniem podczas pokonywania zakrętów. Drążki tego typu umożliwiają również regulację wysokości pojazdu.

 

Dlaczego dochodzi do uszkodzenia tylnej belki w Peugeot 206?

Poszczególne elementy tylnej belki skrętnej z czasem ulegają zużyciu wskutek ich eksploatacji. Zazwyczaj towarzyszą temu różnorakie objawy, takie jak piszczenie, stukanie, obniżenie się podwozia, pogorszona sterowność. Symptomów awarii nie należy bagatelizować, ponieważ brak odpowiednio szybkiej reakcji może spowodować nieodwracalne uszkodzenia zawieszenia, a tym samym znacznie powiększyć kwotę przeprowadzenia naprawy. W samochodach Peugeot 206 tylna belka zwykle wytrzymuje około 15 tysięcy kilometrów. Jeżeli tylna belka w Twym wozie wymaga renowacji, skorzystaj z usług profesjonalnej, doświadczonej firmy.

W procesie uszkodzenia tylnej belki możemy wyróżnić kilka etapów. Pierwszym jest pojawienie się dźwięków wydobywające się z okolic tylnej osi. Są one spowodowane tarciem łożyska o powierzchnię gniazda. Przyczyną tarcia jest pojawienie się luzów powstałych w wyniku dotarcia wilgoci do wnętrza belki i rozwinięcia się korozji. Na tym etapie konieczna jest wymiana uszkodzonych łożysk lub w przypadku gdy doszło do uszkodzenia gniazd w wahaczu, konieczna będzie również jego regeneracja wraz z kontrolą geometrii. Drugim zauważalnym objawem jest zaburzenie geometrii tylnych kół w pojeździe. Górna część koła przesuwa się do wnętrza nadkola, w efekcie zwiększając zużycie ogumienia. Ostatnim ostatecznym objawem, jest całkowite unieruchomienie pojazdu. Może ono wynikać z pęknięcia któregoś z głównych elementów belki w wyniku osłabienia konstrukcji. Gdy uszkodzeniu ulegną drążki tylnej belki wówczas tył pojazdu może diametralnie się obniżyć. Na tym etapie konieczna jest gruntowna regeneracja tylnej belki, wraz z wymianą uszkodzonych podzespołów.

 

Zbieżność a uszkodzona belka skrętna

Prawidłowe ustawienie zbieżności kół nie jest możliwe jeżeli tylna belka uległa uszkodzeniu . Nie pomoże nawet wielokrotne ustawianie, a przeprowadzane czynności nie przyniosą zamierzonego celu. W takiej sytuacji konieczna jest naprawa i regeneracja uszkodzonych elementów, a w przypadku gdy podstawa belki jest zbyt mocno zniszczona, wówczas konieczna będzie całkowita wymiana belki w Peugeot 206. Każda wykonywana w naszym serwisie regeneracja tylnej belki Peugeot 206 zwieńczona jest ustawieniem zbieżności kół.

 

Czy warto kupować zestaw naprawczy?

Kupno fabrycznie nowej belki wiąże się ze znacznym wydatkiem. Dzięki regeneracji tylnej belki można zaoszczędzić sporo pieniędzy, uzyskując przy tym taki sam afekt jak przy jej wymianie. Taka oszczędność jest możliwa, dzięki temu, że podczas regeneracji wymianie podlegają jedynie te elementy, które tego wymagają. W konstrukcji belki występują również takie komponenty, których zużycie jest znikome, a tym samym nie ma potrzeby zastępowania ich innymi, tak jak ma to miejsce w przypadku kupna nowej belki.

Taka sytuacja dała początek sprzedaży tzw. zestawów naprawczych, zawierających komponenty zawieszenia, ulegające najszybszemu zużyciu. Takie rozwiązanie jest oczywiście tanie, jednak ma też kilka wad. Po pierwsze jest to rozwiązanie często niewystarczające. W przypadku przeprowadzania regularnej kontroli stanu pojazdu i wczesnego wykrycia uszkodzenia belki jeszcze w jej początkowym stadium – gdy wymiany wymagają jedynie łożyska igiełkowe, użycie w tym celu zestawu naprawczego ma sens. W przeciwnym wypadku, tj. gdy uszkodzenie będzie już w zaawansowanym stadium, często konieczna będzie naprawa bądź wymiana również innych elementów zawieszenia, a w tym już zestaw naprawczy nie pomoże. Kolejną kwestią jest sam proces naprawy – w naszym warsztacie posiadamy odpowiedni sprzęt oraz wykfalifikowaną kadrę, co pozwala na przeprowadzanie tej usługi w ekspresowym tempie, przy zachowaniu najwyższych standardów jakości. Dlatego nie warto ryzykować i marnować czasu na próbach samodzielnej naprawy, biorąc pod uwagę, że i tak oszczędzasz już na kupnie nowej belki, regenerując ją u nas.