Dlaczego nie należy jeździć na luzie

 

 

Jedną z podstawowych zasad ekologicznej jazdy jest umiejętność jazdy na biegu bez używania pedału sprzęgła, czyli tzw. hamowanie silnikiem. Jak wynika z przeprowadzonych w Polsce badań grupa poruszająca się po drogach w myśl tej zasady stanowi jedynie 53% kierowców, a 36% kierowców nadal korzysta z modelu jazdy na tzw. luzie. Jedni uważają, że użycie biegu jałowego jest nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, a dodatkowo obniża poziom bezpieczeństwa. Drudzy to najczęściej zmotoryzowani starej daty, którzy luz wykorzystują bardzo często – nawet podczas zjeżdżania ze wzniesień. Jak się okazuje racji nie ma żadna z tych grup.

  • Jak naprawdę jest z jazdą na luzie
  • Jak zaoszczędzić hamując silnikiem?
  • Jak jeździć ekonomicznie?
  • Jaki wpływ na spalanie ma kondycja pojazdu?
  •  

    Jak naprawdę jest z jazdą na luzie?

    Jazda na luzie może być wskazana i podnosić bezpieczeństwo, Wszystko zależy od konkretnej sytuacji i zachowania odpowiednich środków ostrożności. W przypadku gdy będziemy musieli zatrzymać się lub poważnie zwolnić i wiemy o tym z wyprzedzeniem oraz mamy pewność, że nie stworzymy przy tym zagrożenia, możemy rozpocząć wytracanie prędkości nawet kilometr przed światłami, czy zjazdem z autostrady.

    Użycie luzu powinno być za każdym razem przemyślane. Należy brać pod uwagę miejsce, w którym się znajdujemy, prędkość, z jaką się poruszamy oraz warunki na drodze. W przypadku gdy do zatrzymania się mamy kilkaset metrów i jedziemy z prędkością powyżej 60 km/h, lepszym pomysłem okaże się całkowite puszczenie pedału przyspieszenia i hamowanie silnikiem. Takie rozwiązanie poza obniżeniem zużycia paliwa dodatkowo, w razie potrzeby, daje możliwość redukcji biegu. Wyjątkiem od reguły będą stanowić starsze modele samochodów, wyposażonych w gaźnik.

    Z hamowania silnikiem skorzystamy również podczas zjazdów ze wzniesień. Pokonywanie takiego odcinka drogi na luzie to nie tylko strata pieniędzy, ale i narażania się na niebezpieczeństwo. Jazda na biegu jałowym zawsze wiąże się z poborem paliwo, podczas gdy wytracanie prędkości na biegu, w przypadku większości samochodów pozwala je zredukować do zera. Ponadto jazda na luzie w warunkach górskich to prosta droga do przegrzania płynu hamulcowego, a w konsekwencji całkowitej utraty możliwości hamowania.

    Przypisywanie jeździe na biegu jałowym wzrostu czynnika zagrożenia spowodowanego pogorszeniem się sterowności auta jest niezgodne z prawdą. Po polskich drogach porusza się już naprawdę spora ilość samochodów wyposażonych  w system ABS, czy ESP, a więc o wzroście zagrożenia nie może być mowy. Nad wszystkim czuwa komputer, który w razie kłopotów odpowiednio używa hamulców, by nie dopuścić do poślizgu. Podobnie ma się sytuacja w przypadku argumentowania twierdzeniem, że jazda na luzie w sytuacji zagrożenia powoduje brak możliwości ratowania się poprzez dodanie gazu. Nie oszukujmy się, ale dla kierowcy nie posiadającego profesjonalnych, rajdowych umiejętności, dużo bezpieczniejsze może okazać się wciśnięcie hamulca i zdanie się na samochodową elektronikę.

    Nie powinniśmy bać się używania biegu jałowego podczas codziennej jazdy. Jest to jedynie element repertuaru technik jazdy używanych przez doświadczonego kierowcę. O tym, że korzystanie z niego  może się to opłacać, świadczy chociażby fakt, że od kilku lat w bardziej zaawansowanych automatycznych skrzyniach biegów obecny jest tzw. tryb żeglowania, który nie jest niczym innym jak jazdą na luzie. By pod względem oszczędności dorównać samochodowi wyposażonemu w taki mechanizm, jadąc „manualnie”, trzeba się naprawdę postarać.

     

    Jak zaoszczędzić hamując silnikiem?

    Znaczna ilość kierowców, zwłaszcza starszej daty pozostaje w przekonaniu że jazda na luzie to najlepsza i jedyna słuszna metoda prowadzenia auta, umożliwiająca oszczędności na paliwie. Pozostaje pytanie skąd wziął się ten mit? Zawiniła tu wiedza nabyta w erze dominacją gaźnika, powszechnie występującego w produkowanych do 1997 roku samochodach. Wraz z wejściem przepisów wymagających od producentów zaprogramowania ECU pod względem odcinania dopływu paliwa przy hamowaniu silnikiem, sytuacja się zminiła. Obecnie, w autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu gwarantuje całkowity brak zużycia paliwa. Dodatkowo hamowanie silnikiem pozwala ochronić podzespoły auta przez przyspieszonym zużyciem. Siła hamowania rozkłada się wtedy równomiernie, a nie tylko na klocki i tarcze hamulcowe, które podczas jazdy na luzie bądź sprzęgle są mocno obciążone.

     

    Jak jeździć ekonomicznie?

    Ekologiczna jazda samochodem, to nie tylko pomoc w ochronie środowiska, ale również sposób na zredukowanie ponoszonych na paliwo kosztów. Dbałość o zachowanie płynności jazdy, jak również utrzymywanie obrotów silnika na jednakowym poziomie będą mieć kluczowe znaczenie.
    Jeżeli chcemy nauczyć się ekonomicznego modelu jazdy, powinniśmy rozpocząć od nauki prawidłowej obsługi skrzyni biegów. Używanie jedynki powinno nam służyć jedynie do ruszania z miejsca, zaś codzienna jazda powinna odbywać się na najwyższym biegu przy jednocześnie najmniejszych możliwych obrotach

    Jaki wpływ na spalanie ma kondycja pojazdu?

    Jeżeli chcesz obniżyć koszty spalania swojego auta, zacznij od… oddania go do przeglądu. Zwróć uwagę, że nieodpowiedni stan ogumienia może podwyższyć spalanie nawet o 10%. Równie ważne będzie sprawdzenie zużycia filtrów oraz poziomu oleju. Zacznij regularnie monitorować parametr przebiegu i czasu od ostatniego przeglądu.

    Nasze warsztaty specjalizują się naprawie i serwisowaniu aut francuskich. W zakres naszych usług wchodzi nie tylko regeneracja tylnej belki, ale również wszelkiego typu naprawy mechaniczne, elektryczne czy elektroniczne, przeprowadzanie serwisu klimatyzacji, wymiana opon, geometria kół w 3d oraz nowoczesna diagnostyka komputerowa, pozwalająca na wykrycie wszystkich usterek pojazdu zarejestrowanych przez komputer pokładowy, wskazanie przyczyny oraz wycenę ich usunięcia.